Sprawdź nasze social media

Polityka prywatności

ZAREZERWUJ

14 kwietnia 2020

Kamper czy kampervan - różnice

Nie jest tak naprawdę doprecyzowane jak powinno się nazywać autonomiczne pojazdy kempingowe. W języku polskim przyjęło się używać słowa "kamper"  jednak dla ułatwienia rozważań przyjmijmy, że będzie się pod nim krył samochód, który w całości został przebudowany na pojazd kempingowy, tzn. jest wyższy i szerszy niż jego dostawczy odpowiednik. Kampervanem natomiast będziemy nazywać samochód, w którym obyło się bez zastosowania poważniejszych zmian konstrukcyjnych.

 

Megalomania

Niektórzy sądzą, że rozmiar ma znaczenie. Większy dom, samochód, ogród - dla są przyjęte stereotypowo jako wyznaczniki stanu oraz zamożności. Jednak należy zauważyć, że rozmiar pociąga za sobą pewne wady, dlatego, w szczególności, nie należy w ten sposób rozpatrywać różnic pomiędzy kamperem i kampervanem.

 

 Koszty

Zacznijmy od kwestii, w tym przypadku, najbliższej każdemu z nas (choć nie zawsze się do tego chcemy przyznać). Podobnie jak w przypadku domu - zakup i stałe koszty utrzymania większego samochodu są zdecydowanie większe, to samo tyczy się wynajmu. Biorąc pod uwagę jeszcze opłaty zależne od używania, np. paliwo,  szala zwycięstwa przechyla się w stronę kampervana. Niestety, planując wyjazd wakacyjny, ceny paliwa nie kojarzą się nam z najwyższymi rachunkami jakie przyjdzie nam zapłacić za podróż. Sen z powiek spędzają również stawki na autostradach oraz promach - w szczególności te drugie mogą przyjmować naprawdę kosmiczne wartości. Duże kampery, ze względu na swoje wymiary, nie pozwalają się załapać w widełki cenowe dla samochodów osobowych, przez co koszty wszelkich przepraw znacząco wzrastają. Ich nieaerodynamiczny kształt oraz masa dają się odczuć w wyższych rachunkach za paliwo oraz wyższym czasie podróży - prędkości autostradowe nie są żadnym problemem dla małego i lekkiego kampervana.

Wymiary

Mimo znacznej wysokości kampera i jego wysoko położonego środka ciężkości nie da się zaprzeczyć faktowi, że nawet osoba mająca ponad przeciętny wzrost nie będzie miała problemu przyjąć pionowej pozycji. Jednakże, tutaj kampervany dzielnie dościgają większych braci - te zbudowane na wysokich dostawczakach gwarantują to samo, a mniejsze, np VW California, oferują podnoszony dach zwiększający wysokość samochodu w trakcie postoju. Mniejszy samochód pozwala jednak wjechać w więcej miejsc i łatwiej rozbić się nim "na dziko". 

Komfort

Samochody budowane od samego początku w celu zostania jeżdżącym domem dużo łatwiej wyposażyć w pewne rozwiązania zwiększające komfort takie jak telewizor czy dodatkowa klimatyzacja. Z tego powodu kampervany bardziej przypadną do gustu osobom, które bardziej cenią sobie aktywny wypoczynek oraz relaks w innej postaci, niż "siedzenie w pokoju". Niedobór urządzenia chłodzącego można zawsze zrekompensować bardzo wydajną klimatyzacją samochodową oraz lodówką pozwalającą schłodzić ulubione napoje. Bardziej niepokojący jest fakt braku łazienki w większości kampervanów, co zmusza amatorów rozbijania się "na dziko" do poszukiwania spartańskich alternatyw (a szczęście nie będzie to problemem na kempingu). Niektórzy konstruktorzy pomogli rozwiązać ten problem chociaż częściowo i np. w VW Californii znajdziemy prysznic pozwalający zamienić przestrzeń za tylną klapą w kabinę prysznicową. 

Kamper czy kampervan?

Jest to pytanie, na które każdy powinien odpowiedzieć sobie we własnym zakresie, w zależności od preferencji wypoczynkowych. Dla rodziny z małymi dziećmi na pewno odpowiedniejszy będzie większy samochód mieszczący wiele zabawek oraz zapewniający im rozrywkę nawet w deszczowe dni. Osoby ceniące sobie szybkie zmiany miejsca pobytu oraz bliższy kontakt z naturą powinny przemyśleć urlop w mniejszym i szybszym samochodzie, który odwdzięczy im się znacznym komfortem przemieszczania się oraz kosztami. Jedno jest pewne. Karawaning sam w sobie jest sposobem wypoczynku, który zdecydowanie warto wypróbować.